This work consists of a total of nine sculptures in the form of children’s cradles, exploring how we, as individuals or as a society, enter into a relationship with a child. This relationship varies significantly depending on circumstances; for example, it differs if the child is adopted compared to if they were conceived through rape. The bond between mother and child also changes if the child is aborted or stolen for any reason. In South Africa, child theft is a serious issue, leading private clinics to equip newborns with electric bracelets that parents must deactivate before leaving. Shortly before I worked on this series a newspaper reported an incident involving a woman who had taken a child.
The cradle named “Heritage” is particularly relevant to the South African context, where many grandparents inherit their grandchildren due to the early deaths of parents from AIDS.
Other aspects of the relationship with a child are more attitudinal. One example is the spiritual cradle made of feathers, inspired by a pregnant woman I encountered living on the streets who told me she was expecting her sixth child, describing it as a gift from God.
The title “Academic” refers to those mothers, parents, and individuals who view a child as a scientific object, deriving their knowledge from books. In contrast, the term “Materialistic” describes the perspective that sees a child as a consumer item—something to possess, something that incurs costs, and something that can be made happy through financial means.
Lastly, the cradle made of burnt protea flowers symbolizes the natural aspect of having a child. It emphasizes the belief that having a child is a natural process and that we should trust nature to do everything right, as it always has.
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Diese Arbeit besteht aus insgesamt neun Skulpturen in Form von (Kinder)wiegen, zum Thema, wie wir als Individuum oder als Gesellschaft eine Beziehung zum Kind eingehen.
Diese ist zB eine andere, wenn das Kind adoptiert ist, als wenn es durch Vergewaltigung gezeugt wurde. Auch ist eine Beziehung zwischen Mutter und Kind anders, wenn es abgetrieben wird, oder wenn es, aus welchen Gründen auch immer, geklaut wird. Kinder klauen passiert oftmals in Südafrika, so werden zumindest in privaten Kliniken den Neugeborenen immer ein elektrisches Armband umgelegt, das von den Eltern vor dem Heimweg deaktiviert werden muss.
Erst gerade wieder stand in der Zeitung, dass eine Frau ein Kind mitgenommen hat….
Auch die Wiege mit dem Namen Heritage/Erbe, ist sehr auf den südafrikanischien Kontext bezogen, wo durch AIDS viele Großeltern ihre Enkel erben weil die Eltern früh sterben.
Andere Aspekte der Beziehung zum Kind sind mehr von Einstellungen geprägt. Da gibt es die Spirituelle Wiege aus Federn, in Anlehnung an eine schwangere Frau auf der Straße, die mich anbettelte und mir sagte, sie erwarte ihr 6 Kind, es sei ja ein Geschenk Gottes.
Akademisch ist der Titel der Arbeit, die anspielt auf all die Mütter, Eltern, Menschen, die ein Kind als ein wissenschaftliches Objekt betrachten, die ihr Wissen um das Kind aus Büchern holen. Materialistisch nenne ich die Sicht, die das Kind als Konsument betrachtet, als etwas, was man haben muss, als etwas, was Geld kostet, als etwas, was ich mit Geld glücklich machen und großziehen kann.
Die Wiege aus verbrannten Proteablühten ist genannt: Natürlich. Ein Kind bekommen ist ein natürlicher Vorgang… Vertrauen, dass die Natur schon alles richtig machen wird, es schon immer richtig gemacht hat.